Načelnik Općine Lukavac Edin Delić, održao je u ponedjeljak press konferenciju povodom proglašenja Budžeta za 2017.g. Na početku svog izlaganja, on se osvrnuo na prethodni period, podsjetivši medije koji su pratili sjednice OV Lukavac, da se nije mogla postići saglasnost oko budžeta. U svom daljem obraćanju novinarima, Delić je kazao:
„Zakon o principima lokalne samouprave je predvidio za ovakvu situaciju pravni lijek i ovakva situacija nije nimalo slučajna, rezultat je stanja u kojem su se nalazile neke općine na području Bosne i Hercegovine. Ovo što se dešava na području Općine Lukavac u ovom trenutku, nije neka posebna novina, nije prvi put viđeno. Imamo situaciju da se izvršna i zakonodavna vlast ne mogu dogovoriti oko koncepta i sadržaja budžeta.
U nastavku konferencije, on je pojasnio hronologiju dešavanja koji su prethodili trenutnim zbivanjima:
„Želim vas uvjeriti ovom prilikom i istovremeno uputiti poruku građanima, da sam mnogo energije i vremena potrošio u pokušaju da se usaglasimo oko budžeta. Želja je bila da svi vijećnici podrže Budžet. Niz sastanaka je u međuvremenu održano, međutim, nismo došli do konsenzusa.
Ono oko čega smo se u najvećoj mjeri razilazili, bilo je oko toga, da li treba podići kredit za investicije i dugove od ranije i na koji period treba da ide to kreditno zaduženje. Moj stav je bio da se digne značajni dio kreditnih sredstava, zbog toga što smo nakupili i dugova i investicija i da nije bilo moguće u kratkom vremenu to otplatiti, pa je inicijalni prijedlog bio da to bude osam godina.
Takav prijedlog je bio apriori odbijen, a ja sam u želji da se približim stavovima vijećnika, smanjio svoj prijedlog, prvo na šest godina, zatim na pet godina u posljednjoj ponudi koja je bila na Općinskom vijeću, zatim sam smanjio iznos zaduženja sa šest miliona na tri, u želji da dođemo do sporazuma, do dogovora.
Želja je postojala u svakom pogledu, u svakoj formi, međutim, na kraju sam uputio na Vijeće materijal sa prijedlogom Budžeta, svjestan rizika da je moguće da se dovede u pitanje kreditno zaduženje.
Čak i ako se dovede u pitanje kreditno zaduženje, bio sam spreman građanima objasniti situaciju i tražiti zajedničko rješenje“.
U daljem obraćanju medijima, rečeno je da je odmah po objavi budžeta, prije zakazivanja sjednice, na adresu OV i Općine, u posljednjem roku za to, stiglo 67 Amandmana, prema načelnikovim riječima odštampanih na dvostruko više stranica teksta nego što je to budžet, amandmana koji zadiru u samu srž principa funkcionisanja budžeta.
„Kada se izvrši analitika, barem površna tih amandmana, jer detaljna traži jako puno vremena, jer svaka promjena budžetske pozicije s jedne na drugu, implicira provjeru zakonskih osnova takvog zahtjeva i provjeru provodivosti takvog zahtjeva, postavlja se pitanje mogućnosti funkcioniranja općine ukoliko se takva stvar uradi, kazao je Delić. Dodavši:
„Mi smo vrlo žurno i vrlo obimno izvršili analizu onog što je došlo kroz Amandmane, koliko je to bilo moguće za ovo kratko vrijeme, imamo uvid u kom su se smjeru kretali zahtjevi. Većina zahtjeva je bila usmjerena na uključivanje subvencija komunalnom preduzeću „Rad“ ili na plaćanje dugova iz ranijih godina, ili na rad Sportskog saveza ili za liječenje boračke populacije, jedan manji iznos i jedan značajan iznos za transfer mjesnim zajednicama.
Kada se postavi pitanje, da li je potrebno na ovim stavkama više novca, svaka stavka se sa tog aspekta može analizirati. Nije sporno da bih i ja rado usmjerio sredstva ka mjesnim zajednicama, to nije implicitna tema sama za sebe, međutim, kada se pogleda sa kojih pozicija se prebacuju sredstva na ove pozicije, onda se vidi da tu nešto ne štima. Prijedlog je bio da se „skida“ novac sa objave tendera, za slanje pismonosnih pošiljki, sa sredstava za lične dohotke, sa sredstava za plate uposlenika Općine. Pravna služba je izvršila analizu stvari koji se odnose na pravne elemente i najmanje trećina amandmana su protivpravni. Najmanje trećina amandmana nemaju utemeljenje u zakonu. Kad sam shvatio da je Vijeće bilo spremno da glasa protiv zakonite odluke, shvatio sam da je nužno da se povuče materijal vezan za Budžet.
Vijeće takođe nije dalo glas za formiranje jedinice za reviziju trošenja budžetskih sredstava u Općini, što je čista zakonska obaveza. Jedinice lokalne samouprave i Lukavac poimenice, moraju postaviti jedinicu interne revizije. Prvenstveno je toj reviziji izložen načelnik i na istoj sjednici, Vijeće je glasalo protiv.
Shvatio sam da je povlačenje iz procedure Budžeta, zaštita zakonitosti, zaštita funkcioniranja Općine.
Moram reći da smo, analizirajući pomenute amandmane, nekoliko stvari usvojili. Bilo je značajnih poboljšanja nekih pozicija, tako da će u svakom novom čitanju budžeta biti i popravke samog teksta, te u tom smislu, budžet nije zatvorenog tipa.
Želim javnosti kazati još par vrlo važnih stvari. Kao prvo, niti jedna pozicija nije uklonjena iz budžeta, koja je bila ranije. Drugo, niti jedna pozicija nije značajnije mijenjana u odnosu na ranija vremena, tako da eventualne komentare koji se čuju, da je nešto izbačeno ili radikalno reducirano, apsolutno ne stoji.
Sljedeća stvar koju također želim apostrofirati, jeste da je bolje da je budžet ovakav kakav je usvojen, usvojen na Vijeću i spreman sam sa Vijećem razgovarati, da se kroz rebalans, korekciju budžeta, dođe na kraju do raspodjele finansijskih sredstava na način oko kojeg ćemo se svi usaglasiti. Moja pozivnica je i dalje otvorena svim političkim subjektima. U budžetu nije bilo redukcije stavki, između ostalog, da bismo ostavili sebi i prostor za raspodjelu.
I na kraju ovog uvodnog dijela, želim kazati što se tiče revizije potrošnje budžetskih sredstava i našeg načina rada, tu će biti jako puno promjena, već se osjeća da malo kasnimo sa transferima prema sportskim organizacijama, biće promjene u tom smislu da će se sistem izvještavanja morati podići na znatno viši nivo do svake transakcije će morati svaki budžetski korisnik izvještavati o utrošku, morat će se detaljno planirati, ima nekih finansijskih tokova koji su bili ranije finansirani iz javnih sredstava, koji na taj način ne mogu u skladu sa zakonom biti finansirani, u tom smislu ću poduzeti one mjere koje su iz domena mojih ovlaštenja, da ih, na neki način i implementiram.
Ovo je prilika i za moje saradnike i za vas da eventualno nešto dopunimo, kažemo, da postavite neko pitanje, nama i dalje ostaje komunikacija, svako od vas može ponaosob dobiti intervju ili odgovor na bilo koje pitanje“.
Načelnik je iskoristio priliku prisustva medija na press konferenciji, da im se zahvali za prethodne mjesece praćenja i izvještavanja, te obrati sljedećim riječima:
„Pored svih nelagoda koje smo imali na području općine Lukavac, ipak su mediji pokazali zavidan nivo profesionalnosti. Naravno da bih imao svakom nešto kazati i dodati, kao što bi i meni svako imao nešto reći, ali smo na području općine Lukavac i regionalno, došli do jedne tačke, kada su mediji, u ovih nekoliko mjeseci koliko sam ja tu, u priličnoj mjeri korektno i profesionalno obavještavali o ovim stvarima i želim vam dati podsticaj, podstrek, da tako nastavite i ubuduće. Mislim da smo mi svi ovdje u prvom redu zbog građana, a ne zbog nas samih“.
Novinare je zanimalo koliki će biti okvirno budžet i da li je on razvojnog ili sanirajućeg karaktera.
NačeInik je odgovorio sljedeće:“Imajući u vidu stavke koje se odnose na investicije, a to su dva makroprojekta, Watsan, Spreča, Jala, Turija, same te investicije, čine Budžet razvojnim. Mi i to što se zadužujemo, ne zadužujemo se za potrošnju, nego za investicije. U tom smislu se budžet može smatrati razvojnim. Priča o kreditima, još uvijek nije završena. Ja moram dobro izučit pravni osnov, naš pravni sistem je veoma kompleksan, moguće je da se za kreditna zaduženja moramo ponovo obratiti Vijeću, a moguće je da se i može provesti procedura bez Vijeća, to u ovom trenutku nisam u stanju direktno odgovoriti. Sigurno da nećemo raditi ishitrene poteze, sigurno nećemo pogriješiti,sve što radimo je pravno utemeljeno, iza mene stoji vrlo dobar tim saradnika koje vidite ovdje, iza mene stoji vrlo značajan tim vrhunskih pravnih stručnjaka s kojima se ja svakodnevno konsultujem, tako da možete biti uvjereni da su ova sva postupanja koja preduzimamo, utemeljena isključivo na zakonu. I da se vratimo nazad. Ako budete analizirali sjednice Vijeća do sada, vidjećete da nikad sa načelnikom nije bilo problema, osim kad nešto nije bilo u skladu sa zakonom.
Ovdje je suština da vijećnici i načelnik moraju shvatiti da nije dovoljno meni imat olovku i njima ruke i sprovoditi svoju volju. Mi imamo zakon, imamo odgovornost i moramo se tako odnositi“.
Na pitanje novinara koliki je Budžet za 2017.g., pomoćnik načelnika za budžet i finansije Zuhdija Hrvatović je kazao, da je u Budžetu oko 9,6 miliona investicioni dio, a razlika do 25,3 miliona je ostalo.
Jedno novinarsko pitanje je glasilo “:Obzirom da je većina u Vijeću predlagala da se sredstva usmjere ka mjesnim zajednicama, kako ste vi razmišljali o mjesnim zajednicama i šta će biti u narednom periodu?“
„Apsolutno je potrebno više raditi u mjesnim zajednicama i sa mjesnim zajednicama. Ja se slažem, da stavka za koju se tražilo da se poveća, da ima smisla razmišljati o tome da je 230 KM malo za mjesne zajednice.Ali želim i građanima i vama reći da taj prijedlog povećanja stavke, je povećanje koje troši vijeće mjesnih zajednica. To se nije odnosilo na povećanje investicija u toj mjesnoj zajednici, nego povećanja sredstava koje će Vijeća MZ-a trošiti. Moram otvoreno reći, da i u formiranju Vijeća imamo problem u nedosljednosti primjene zakona.
Ja ću prema mjesnim zajednicama ići u drugom smjeru. Mi nastojimo sad pokrenuti investicije za održavanje puteva, rješavanje i uvođenje rasvjete, uvođenje vodovoda, to ljudima u mjesnim zajednicama treba. Mislim da našim građanima u Prokosovićima, Bikodžama, Poljicu i ostalim, treba da se ugradi rasvjeta tamo gdje je do sada nije bilo, da se poprave putevi i izgrade trotoari“.
Načelnik je naglasio da će Vijeće MZ-e koje bude slušalo glas svojih građana, koje prioritete bude određivalo u skladu sa onim što žele građani, imati odličnu saradnju sa mnom.
„Isto tako, Vijeće MZ koje smatra da je tu da provodi politiku bilo koje stranke, meni nije problem ići od kuće do kuće kroz selo i napraviti anketu šta ljudi hoće, a šta neće.
Ja pozivam građane, da postanu aktivni faktor političkog života i da sami utvrde gdje su prioriteti i kako treba finansirati razvoj općine, rekao je načelnik Delić.
Na novinarsko pitanje da li će biti promjena u primanjima budžetskih korisnika, načelnik je odgovorio: „Ja sam se u svojoj karijeri bavio raznim poslovima i između ostalog, bio sam 5 godina predsjednik Sindikata. Moja intencija je da prava radnika zadržim na stečenom nivou, da ne zadirem u prava radnika. Ali, radnici koji primaju sredstva iz budžeta, moraju biti svjesni da su slabo do sada zarađivali svoju platu. Znači, naša intencija nije da smanjujemo platu, naša intencija je da više radimo, da građani budu više zadovoljni službama. Što se tiće plata generalno, oni koji se razumiju u propise, znat će da se plata ne može smanjiti samo odlukom načelnika, maloprije sam kazao da u pogledu toga, neću ništa protivzakonito uraditi. Međutim, u jednom od pomenutih amandmana, bilo je oko 200.000 KM predviđeno za snižavanje stavke koja se odnosi na plaće zaposlenika. U tom smislu, ja ne znam šta je predlagač imao na umu.
S druge strane, mi smo imali konkurs za prijem sekretara općine. Mi smo jedina općina u Federaciji koja nema sekretara, ovo je općina koja od 120 službenika ima 88 namještenika, ostalo su državni službenici, koji su nosioci procedura u općini. Iako gledano na broj stanovnika, općina nije preopterećena kadrom, struktura unutar sistema nije dobra. Da rezimiram: Cilj mi je da prava svih zaposlenika i u javnim ustanovama i u organizacijama, u javnim preduzećima i općini zadržim na stečenom nivou. Cilj mi je da zadržim broj radnih mjesta, ali i da zadržim ljude. Cilj mi je da i ako ima neko da je do sada bio višak, da ga opteretimo i zaposlimo. Ukoliko dodjemo u situaciju da ne možemo nositi ovaj broj zaposlenih, jer je i ta situacija moguća, u tom slučaju ćemo veoma pažljivo provesti analizu i postupićemo isključivo u skladu sa zakonom, isključivo po loj logici i procedurama koje su primjerene za takve slučajeve i opet ću kazati onima koji predlažu takva rješenja, o tom pitanju odlučuje načelnik. Cilj ovog načelnika nije da otpusti ljude, da smanji plaće, cilj je da građani koji dolaze u općinu izlaze zadovoljni, nasmijani, da se rješavaju njihova pitanja“.
Načelnik je istakao jedan pozitivan primjer koji se dogodio u protekloj sedmici, kada je za jedan dan izdata urbanistička i građevinska dozvola za provredni objekat u našoj općini.
„Kada tako nešto postignemo, kada dođe privrednik i zahvali se i istakne da je to primjer kako treba raditi, onda nije problem što nas ima koliko nas ima i neka imamo plaće, a tad ću se boriti i da ljudi dobiju veću plaću. Nedopustivo je stanje nezadovoljstva koje su ljudi imali općinom i ta samokritičnost je nužna. Moji prvi saradnici su pokazali visok stepen odgovornosti, da mi pomažu, nekome treba malo više da se prilagodi, nekad i ja ne razumijem okolnosti u kojima oni rade. Vjerujte da smo pod velikim pritiskom i ja i oni cijelo vrijeme, ali mislim da među nama nije došlo do radikalnog nerazumijevanja i to bih istakao kao prednost. A kad govorimo o tome šta će se povećati, povećat će se stavka za digitalizaciju signala lukavačke TV i podizanja signala na visoku HD. Cilj nam je da građani dobiju kvalitet, da ovo bude općina u kojoj će se pokazat, kako se nešto može napraviti. Pokušat ćemo poboljšati rad drugih medija koji prate događaje. Mislim da je pluralizam jako važan. Molim vas za razumijevanje. Ja sam 5-6 mjeseci, ovo je moj prvi budžet, namjere su mi da najkvalitetnije služim građanima“.
Načelnik je istakao da je Statutom Općine Lukavac i Poslovnikom OV predviđeno da svaki predlagač može skinuti tačku dnevnog reda prije sjednice i da nema te tačke koja ne može biti povučena. Takođe, Zakon o principima lokalne samouprave, predviđa da načelnik može objaviti Budžet u slučaju kada se ne može postići dogovor.
„Ja bih volio i želio da se ne vraćamo previše natrag, da ne trošimo svoju energiju na prošlost, mene zanima bolji život građana. Ja želim da ovim građanima osiguram novu rasvjetu, pitku vodu, Nakon objave budžeta, krenuće i održavanje. Već se moglo vidjeti po gradu da je počelo tekuće održavanje, krenuće čišćenje ulica, zamjena rasvjete. Idemo popuniti praznine koje su u proteklim vremenima napravljenje, pa ćemo ići dalje u veće investicije. Ako se složim sa Vijećem, biće krupnih projekata, ako to bude suprotno, dinamika će biti manja, ali će to ipak biti krupne promjene“, kazao je načelnik u završnici Press konferencije.
Budžet za 2017.g., možete pogledati OVDJE.